Julfragment



Snö, snö, snö

Hela släkten
Är vi tillsammans
(även dumma moster Karin)

Kalle Anka
Farfar och Einar röker cigarr
(sen dess älskar jag den doften)

Vi ungar springer runt, runt
Tiden går sakta
(varför äter vuxna så sakta)

Julskinka är gott
Sill är äckligt
(vi får dricka hur mycket julmust vi vill)

Lill-Gittan drar
Tomten i sin släde
(vi vet att de är pappa)

Moster är jultomtens hjälpreda
Men hon tappar tomtebyxorna
(mostrar ska inte klä ut sig till tomtar)

Julklappen jag får av mormor är bäst
Stort paket med fullt med saker
(stickade strumpor, godis, en leksak o en hemlighet)

Papper överallt
Skrik o tjo
(ett ljus som välter och vi får julsken i salen)

Alla kusiner vill busa med pappa
Han är roligast av alla vuxna
(o så är han min)

Syrran o jag får skidor
Fina vi är båda glada
(första vi gör på juldagen är att ta en skidtur)

Mamma samlar in alla papper
Innan de bränns i spisen ska de gås igenom
(tänk om nått blev kvar)

Mitt i allting blir jag ledsen
Tårarna rinner
(gömmer mig toaletten)

Allt är ju så underbart
Varför denna tristess
(pappa får nästan bryta upp dörren)

Hon är bortskämd
Hon är en dum unge
(moster Karins ord ekar i mig än)

Jag har alltid tyckt om jul fram tills denna jul
Men efter den julen hör jag hela tiden mosters ord
(hon är en dum unge)

Vuxna är inte alltid snälla
Inte ens på jul
(som ska vara barnens högtid)

Min pappa är snäll
Han kastade ut moster
(pälsen slängde han efter henne)

På kvällen spelar vi monopol
O äter knäck o ischoklad
(fast vi är proppmätta)

Imorgon ska vi upp tidigt
Skidorna väntar på trappen
(går jag upp tidigt kan jag ta mig en knäck innan mamma vaknar)

Mamma kommer o nattar oss
Pappa läser om de tre bockarna bruse
(han kan den utantill men)

Sen blir det nattbön
Gud som haver
(sov nog innan amen)

Vi glömde borsta tänderna
Med vad gör det, det är ju julafton
(även för herr o fru karies)













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0